ijsland.reismee.nl

Reykjavik - Geysir - Gullfoss

Onze laatste dag op IJsland. Wat zijn de dagen omgevlogen zeg ! Vandaag nog een paar belangrijke bezienswaardigheden te gaan en dan heeft IJsland ons haar mooiste natuurwonderen laten zien. De planning is om eerst naar Geysir te gaan en dan naar Gullfoss. Het valt ons sinds gisteren al op hoe vreselijk druk het op de weg is. Dat komt niet alleen doordat we In Reykjavik zijn, maar de mensen hebben hier een lang weekend in verband met Pasen en lijken allemaal wel gezellig naar dezelfde bezienswaardigheden te gaan als wij. Het is overal druk, hoe overdruk zal het wel niet zijn in het hoogseizoen. Enfin na het ontbijt laten we het sombere, miezerige Reykjavik achter ons. Onderweg zien we het weer duidelijk opknappen en we constateren dat we toch wel heel veel geluk hebben gehad met het weer. Al met al eigenlijk maar 2 dagen miezerregen en 1 keer een middag sneeuw, maar voor de rest gewoon goed tot zelfs zeer goed weer.

Onze eerste stop is bij de vulkaan krater Kerid. Hij staat vol helder blauw water en het is prachtig om te zien.Hier zien we de eerste bus met touristen die dezelfde route rijden als wij. We lopen er een klein stukje om heen, schieten onze foto's en besluiten verder te gaan met de auto.

Onze tweede stop is Geysir. We lopen langs allerlei pruttelende gaten met daarin poeltjes. Het water is 100 graden, dus we besluiten dat we niet gaan pootje baden ! Het is wel een hele rare gewaarwording als we de Geysir zien spuiten. Het water in de bron pruttelt en borrelt, kolkt, je ziet het weg lopen de grond in en ineens is het PPPPfffffffffffftttttt en hij spuiit het kokend hete water een meter of vier - vijf omhoog. Mensen juichen en gillen. Geconcentreerd staan we met onze camera's in de aanslag. Als hij begint waan je je op een persconferentie overal om je heen hoor je klik, klik, klik. Flitsers gaan af en iedereen hoopt op HET fotoshot. Nou gelukkig hebben wij met drie man sterk staan klikken, dus er zal er wel een tussen zitten die erg mooi is. We besluiten om Geysir te laten voor wat het is en moeten nu nog een klein stukje door naar de waterval Gullfoss. Gullfoss is ook druk bezet, samen met de oude vulkaankrater en Geysir behoort Gullfoss tot de Gouden Driehoek. Veel bezocht door toeristen en dus vandaag ook.

De waterval is adembenemend. We kunnen hem van zowel bovenaf als onderaf bewonderen. Het water dendert echt van de rotsen af naar beneden. Gigantisch wat een natuurkrachten hier in het spel zijn. Als we naar beneden lopen worden we helemaal beneveld door het opspattende water. De waterval bestaat uit verschillende plateau's en is werkelijk beeldschoon. Nadat we beiden een kleinigheid hebben gekocht in de winkel vertrekken we weer. Voor de grap zeggen we:' zo nu naar ons hotel, koffers pakken en richting vliegveld aangezien we klaar zijn en alles hebben gedaan.'

Aangezien we zoveel mogelijk willen zien en toch variatie willen, gaan we nu via de 37 terug dan pakken we een gravelweg onderaan het pingvallevatn meer door. We moeten nog mooie stenen met mosjes zoeken dus onze hoop is gevestigd op deze weg. Jammer genoeg zien we die niet en krijgen een beetje spijt dat we die niet bij Jokulsarlon hebben meegenomen. Het weer nodigt niet echt uit om te stoppen, het is gewoon prut weer met zeer laaghangende wolken. Zelfs in Nederland is het niet vaak zoals het hier nu is, dus dat zegt wat.

Rond half vijf zijn we terug bij ons hotel en pakken we gelijk alle troep die we in de afgelopen week verzameld hebben eruit. We zullen morgen vroeg opstaan en ik geloof niet dat we dan staan te springen om alles uit te mesten.

Op dit moment zitten we in een relaxhoek met onze restanten fris flessen, plakjes kaas en ham als hartige snack en nog wat chips, we tellen ons geld en komen tot de conclusie dat we nog van het restant uit eten kunnen en dan zal de koek op zijn. Wat zijn we flink geweest afgelopen week, het was een monsterweek waar we nog lang aan terug denken. Geloof dat wij zeker iedereen kunnen aanraden om dit magnifieke land eens te bezoeken als je van natuur houdt en van walvissen, hahahahha. Wij voelden ons hier in IJsland in ieder geval Vilkomin !

groetjes Karin en Carolien of Carolien en Karin

pa en ma dr.

fijn dat jullie zo hebben genoten deze week. wij hebben jullie met belang stelling gevold. vooral ik het was geweldig. gr. mam

jan vleugel

dat jullie ijsland ook zo mooi vinden als ik toen verbaasd me niet.
ook ik zou graag nog eens terug willen, maar die hoofdprijs valt maar niet.
groetjes jan.