ijsland.reismee.nl

Varmahlid - Reykjavik

Ons reisverslag begint bij gisteravond. Onze hotel medewerkster die ons ontving voorzag ons van een drankje en we konden in het restaurant ons plan voor vandaag door spreken. Rond 21.45 besloten we om het enigste aanwezige personeelslid te ontslaan van haar werkzaamheden en namen we ons drankje mee naar boven voor een privé feestje. Carolien en ik hebben alle gangen doorlopen en konden naar hartelust alle kamers bekijken, wij waren toch maar met ons vieren. Verschillende leuke foto's gemaakt.

Nadat we vanmorgen om 09.00 aan de ontbijt tafel schoven, behalve Carolien kneus, konden we genieten van een privé buffet. Ons personeel werd door Carolien vriendelijk doch dringend verzocht jus te halen van de supermarkt, dus daar ging ze. We hebben de zwavelkwalm van de douche weer overleefd, maar het blijft een zeer vreemde beleving. Je hebt niet het idee dat je echt beter gaat ruiken van die watergeur. Volgens Roelof hebben we op deze manier gratis elke ochtend een thermale douche waar we in NL flink zouden moeten dokken. Dus we zijn heeeeel blij hiermee, ha ha ha ha.

We pakken onze bagage wederom in, tanken en gaan op weg naar Glaumbaer om daar huisjes te bekijken zoals die in oude tijden werden gemaakt. Ook een pitoresk kerkje bezoeken we die nog in gebruik is gezien de recente graven die we zien. Geloof dat je het kunt vergelijken met de plaggenhutten die men ook vind in het Veenmuseum te Barger-Compascuum.

We vervolgen de 1 richting Reykjavik en rijden tussen laaggelegen dalen waar het water zich een weg baant naar de zee. De bergtoppen zijn verscholen in de laaghangende wolken en dat geeft een misterieus gezicht. IJslandse pony's klauteren hier als geiten tegen de schuine grasvlakten onderaan de bergen. De huizen staan hier ver uiteen en je hebt dan ook geen last van je buren of van inkijken van vreemden.

We willen proberen via de 523 (volgens onze kaart) een geiser of warmtebron te vinden maar stuiten op vele andere niet op de kaart zijnde wegen. Op een bepaald moment besluiten we de weg te volgen om de 550 te pakken, zal spannend worden aangezien het een bergpas is. We komen aan en er hangt geen ketting dus voila daar gaan we. We zien prachtige kleuren als van een schilderspallet en water wat van de bergen komt en zich een baan heeft gefreesd in granieten stenen. In de verte zien we auto's aankomen dus we hebben goede hoop. Helaas de 1e auto blijkt ons te vertellen dat de F550 nog niet begaanbaar is en dat we om kunnen keren. We kunnen nu wel mooie foto's maken en op het moment dat we bij het begin van de weg aankomen staat de groep daar al te wachten op ons. Achter ons hangt één van de mannen een ketting over de weg zodat andere mensen niet de weg kunnen nemen.

Roelof navigeert Piet richting Reykjavik, we moeten alleen nog de 1 zien te vinden. Het zal nog ongeveer 100km zijn. Wij weten zeker dat in de zomer dit een prachtige route moet zijn en maken al plannen voor een terugkeer en waar we dan overal langs willen komen. Dit land is voor fotografen inderdaad een juweel.

Dus nu door naar Reykjavik. Daar hebben we een hotel voor 2 nachten geboekt en we hebben morgen nog een hele dag tot onze beschikking omdat we zatermorgen vroeg weer vertrekken richting Nederland. Jammer vonden we het dat Gullfoss en Geysir niet te bereiken waren vandaag, maar na het zien van het stadscentrum van Reykjavik, vinden we het ineens niet zo erg meer ! In IJsland woont 63 % van de bevolking in Reykjavik en hoe schoon het land is, zo smerig vinden wij het in Reykjavik. De stad heeft geen hart en geen uitstraling. Wel hebben we een Italiaans restaurant gevonden waar we meer dan lekker hebben gegeten. Gelukkig morgen weg uit deze stad, weer de natuur in ! Leve onze vrijheid door de 4x4 auto. Voor nu iedereen de groeten en morgen ons laatste verslag van deze reis. Vandaag hebben we besloten dat IJsland ons zeker nog eens terug zal gaan zien en bij alle vier heeft het land nu al een plek in de top 3 van mooiste landen ! Geslaagd ? Zeker een onvergetelijke reis met nog 1 dag voor de boeg !

Nico Ots

Goedemorgen!
Schitterend reisverslag, het leest als een spannend boek.
Groetjes, Nico.

pa en ma dr.

er is zoveel moois hier op aarde en zeker zoals je zegt de moeite waard om het in de zomer terug te zien. de foto"s zijn geweldig. gr. mam en zingo.